ulrika dillner.

MIN RESA
Jag tänkte berätta lite om vad vi gjort på resan och hur vi haft det. Bilder ska du även få se, tagna ifrån 3 kameror med olika kvaliteér men jag har valt ut de bästa bilderna jag kunde hitta.
På tisdagsmorgonen lyfte vi från Landvetter, på en resa ifrån ett kallt, regnigt Sverige till varmare bredgrader, nere i Spanien, Teneriffa. Det var som sagt andra gången jag flög och det gick bra även denna gången. God flyplansmat och rolig film. Resan tog 5,5 h så man blev rätt uttråkad efter ett tag.

När vi väl landat åkte vi buss genom Teneriffa bort till vårat hotell som låg i den varmaste, finaste delen av landet, i Playa de las Americas. Vi hade ett trevligt lägenhetshotell och fick rum på markplan med uteplats och pool på innergården. Hela gänget som bestod av min moster Maria, mina kusiner Jonatan och Carolina + bekanta Gunilla, Jonatan och Ivar... badade i poolen innan vi gick ner på stan där vi slog oss ner på en mysig gata med utsikt över havet där vi åt pizza i solnedgången. När vi varit på hotellet ett tag på kvällen gick vi ned till våran strand och badade i vågorna. Det var ljummet i både vattnet och vinden trots att klockan var över 10. Helt underbart.

På onsdagsmorgonen tog vi en taxi till Los Christianos, en annan del av Teneriffa, för att gå på ett möte för information och fakta om Teneriffa. Vi premiärbadade i stora härliga vågor innan lunchen då jag åt fish & chips. Vi promenerade sedan hemåt igen där vi badade i poolen, åt crepes på ett uteställe och snackade ihop på kvällen.

Torsdag. Brända sedan onsdagens solning gick vi bort till Siam Park, ett vattenpalats där vi hade riktigt roligt ihop... Flera olika banor, några nybygga som var rätt läskiga att man skrattade av rädsla. God salladslunch och promenad hem till hotellet igen. Jag och Carolina badade länge i poolen och vi skrattade sjukt mycket ihop. Vi skrattade oss till kramp och andnöd & oj vad jag saknat den känslan. När Gunilla och killarna kommit tillbaka åt vi pasta på kvällen och spelade kort ihop.

Det var fredag, vi gick upp tidigt och åt en mysig frukost ihop. Vi åkte en guidad busstur upp till världens tredje största vulkan där vi åkte igenom pinjeskog (i trädens kottar finns de små ovala pinjenötterna som vi har i våran pesto eller i bröd) och coola berg som blivit till efter vulkanutbrottet för flera år sedan. 1,5 h upp bland bergen var det kallare klimat så vi fick känna på en temperatur ni hade här hemma i Sverige... Ingenting man längtade till då! Väl nere igen åt vi lunch på McDonalds och badade åter igen på den bästa vågstranden. Vi gick sedan hem, fräschade upp oss och jag & Carro tog lite kort innan vi gick ner till en Kinarestaurang som låg i närheten där vi bodde. Där var det buffé så fick äta hur mycket vi ville av olika wooker, risblandningar, sushi, såser, kyckling, friterad fisk, räkor, lök och kyckling. Till efterrätt fick vi även där ta hur mycket vi ville av frukt, rulltårta, creme caramel och friterad banan... vi fick även skopa egen glass i olika smaker som choklad, vanilj, kaffe, jordgubb, banan och kokos. Proppmätta gick vi hem igen och sov gott.

Det blev en chill lördag med morgondopp och solning. På eftermiddagen promenerade hela gänget ner till havet där vi satt på en gräskulle och kollade ut över havet. Vi köpte världens godaste italienska glass. Jag tog smakerna Oreo, snickers och mars. Den var alldeles seg och krämig på samma gång, fullproppad med kakor, nötter och kolasås. Munorgasm for real. Vi åt sedan middag på en countryrestaurang (musslor med vitlöksbröd och bananasplitt för min del), vi ungdommar gick sedan till hotellet igen och köpte med oss lite lördagsgodis, hehe.

På söndag morgondoppade vi oss igen och solade vid poolen. Spelade kort ihop. Sedan gick sedan till Los Christianos igen där vi åt god kycklinglunch och glass på donken. Kikade i lite småaffärer, gick på gudstjänst i svenska kyrkan och promenerade hem på de mörka, mysiga gatorna. Vi gjorde goda varma mackor och läste.

Måndagen var ganska seg och vädret var inte lika soligt de senaste dagarna. Det blev de vanliga med morgondopp och lite solning mellan molnen. Efter lunchen gick jag och Carro på fish spa. Det gjorde väl inte sådan stor skillnad men en spännande och kittlig upplevelse var det allt!

På tisdagsmorgonen var det bara jag, Maria och Gunilla som badade i poolen och tog vara på den sista chansen att få ligga och sola. Vi packade sedan färdigt, checkade ut och åt lunch i väntan på bussen till flygplatsen. Resan hem gick bra och vi hade det riktigt mysigt på flyget, jag och min favoritkusin.

...Så en otroligt härlig vecka med värme och mycket bad i både poolen och havet. Vi har ätit en massa god mat och skrattat i mängder. Jag skulle lätt åka med dem igen!